Dr. Sabine Lauer
Dr. Sabine Lauer hat Soziologie und Biostatistik an der LMU München studiert und 2019 an der TU Dortmund zu "Transformational Governance of Academic Teaching" promoviert. Seit 2013 arbeitet sie als wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl. Sie war maßgeblich am BMBF-Projekt „TeachGov“ (2013-2016) beteiligt, welches auch Grundlage ihrer mit dem Ulrich-Teichler-Preis 2020 ausgezeichneten, kumulativen Dissertation war.
Projekte
- TeachGov—Analyse der Wirkweisen transformationaler Lehr-Governance (2013–2016)
- UnSicht–Die unsichtbaren Seiten der Qualität von Wissenschaft (2020–2023)
- WiHoWiT–Wissenstransfer zwischen der Wissenschafts- und Hochschulforschung und der Wissenschaftsministerien (2022–2025)
Weitere Informationen zu Dr. Sabine Lauer
Möller, B., Bosse, E., Jäger, V., Lauer, S., Würmseer, G., & Wilkesmann, U. (im Druck). Einflussfaktoren auf den Wissenstransfer zwischen der Wissenschafts- und Hochschulforschung und den Landeswissenschaftsministerien. Eine Analyse von Interviews mit Ministerialbeschäftigten. Die Hochschule: Journal für Wissenschaft und Bildung.
Lauer, S., & Wilkesmann, U. (2024). Determinants of Peer Review Acceptance: Motivational Insights From German Academia. Higher Education Quarterly, e12575. https://doi.org/10.1111/hequ.12575
Lauer, S., & Wilkesmann, U. (2024). The Mediating Role of Basic Psychological Needs Satisfaction Between Transformational Leadership and Work Motivation of Predoctoral Researchers at German Professorships. Journal of Higher Education Theory and Practice, 24(8), 122-137. https://doi.org/10.33423/jhetp.v24i8.7204
Wilkesmann U., & Lauer, S. (2021): How to motivate professors to teach. In Thomsen, Thrya Uth, Lindgreen, Adam, Kjaergaard, Annemette, Rosier, Eleri, & Tuncdogan, Aybars (eds.) Handbook of Teaching and Learning at Business Schools. Edward Elgar Publishing: 277- 290.
Schmitt M., Lauer S., & Wilkesmann U. (2021). Work Motivation and Career Autonomy as Predictors of Women's Career Success in STEM. Acta Padagogica Vilnensia ,46, 73–89. https://doi.org/10.15388/ActPaed.2021.46.5
Wilkesmann, U., & Lauer, S. (2020). Hochschule. In RuhrFutur & Regionalverband Ruhr (Eds.), Bildungsbericht Ruhr 2020 (pp. 164–203). Essen: RuhrFutur.
Wilkesmann U., & Lauer, S. (2020). The influence of teaching motivation and new public management on academic teaching. Studies in Higher Education, 45(2), 434–451. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1539960
Lauer, S., & Wilkesmann, U. (2019). How the institutional environment affects collegial exchange about teaching at German research universities: findings from a nationwide survey. Tertiary Education and Management, 25(2), 131–144.
https://doi.org/10.1007/s11233-019-09020-5
Lauer, S., & Wilkesmann, U. (2017). The governance of organizational learning - empirical evidence from best-practice universities in Germany. The Learning Organization, 24(5), 266–277. https://doi.org/10.1108/TLO-02-2017-0012
Schmid, C. J., & Lauer, S. (2016). Institutional (teaching) entrepreneurs wanted! Considerations on the professoriate’s agentic potency to enhance academic teaching in Germany. In L. Leisyte & U. Wilkesmann (Eds.), Organizing academic work in higher education: Teaching, learning and identities (pp. 109–131). London: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781315693729
Wilkesmann, U., & Lauer, S. (2015). What affects the teaching style of German professors? Evidence from two nationwide surveys. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(4), 713–736.
Boulesteix, A. L., Hable, R., Lauer, S., & Eugster, M. J. (2015). A statistical framework for hypothesis testing in real data comparison studies. The American Statistician, 69(3), 201–212.
https://doi.org/10.1080/00031305.2015.1005128
Boulesteix, A. L., Lauer, S., & Eugster, M. J. (2013). A plea for neutral comparison studies in computational sciences. PloS one, 8(4), e61562.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0061562
Beruflicher Werdegang
seit 12/2020 Akademische Rätin auf Zeit am Lehrstuhl für Organisationsforschung und Weiterbildungsmanagement an der TU Dortmund
10/2013–11/2020 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Organisationsforschung und Weiterbildungsmanagement an der TU Dortmund
10/2012–12/2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der AG ‚Biometry in Molecular Medicine‘ am IBE, Ludwig-Maximilians-Universität München
Akademischer Werdegang
2019 Promotion zur Dr. phil zum Thema „Transformational Governance of Academic Teaching“ (Note: “summa cum laude”) an der TU Dortmund
2012 Abschluss des Masterstudiengangs Biostatistik an der Ludwig-Maximilians-Universität München (Thema der Masterarbeit: “On the power of resampled-based comparisons of classifiers with real data”, Note=1.7)
2007 Abschluss des Diplom-Studiengangs Soziologie an der Ludwig-Maximilians-Universität München (Diplomarbeitsthema: „Kooperation in nicht-kooperativen Spielen mit Verlusten – Ein Online-Vignetten-Experiment“, Note=1.0)
2024 GfHf Hagen (zusammen mit Uwe Wilkesmann und Viktoria Jäger): "Wissenstransfer zwischen der Hochschulforschung und hochschulpolitischen Akteuren"
2024 CHER Luxembourg (zusammen mit Uwe Wilkesmann): "Determinants of the Number of Submitted Third-Party Funding Applications: Insights from German Academia"
2023 CHER Wien (zusammen mit Uwe Wilkesmann): "Factors Influencing the Number of Peer Reviews of Journal Articles by Professors - Empirical Evidence from a Nationwide Survey"
2023 EGOS Cagliari (zuammen mit Uwe Wilkesmann): "Hierarchy at German professorships – The influence of leadership and basic needs satisfaction on work motivation of academic staff members"
2023 SDT Conference Orlando (zusammen mit Uwe Wilkesmann): "Effects of leadership behavior and basic needs satisfaction on the work motivation of scientific staff at German professorships"
2022 EGOS Wien (zusammen mit Olga Wagner, Ronja Vorberg und Uwe Wilkesmann): "Professorships as the organizational nucleus of the (re-)production of science: Organizing a black box and dealing with (im)perfection"
2019 CHER Kassel (zusammen mit Uwe Wilkesmann): "The influence of teaching motivation and New Public Management on Academic Teaching”
2018 DGS-Kongress Göttingen (zusammen mit Uwe Wilkesmann): “Hat das New Public Management die Lehrmotivation verändert? Ein Vergleich zweier repräsentativer Studien aus den Jahren 2009 und 2016/17”
2018 CHER Moskau: "Impacts on collegial exchange about teaching – Evidence from a nationwide survey”
2018 AERA New York (zusammen mit Uwe Wilkesmann): “The Influence of Regulatory Styles of Teaching Motivation on Academic Teaching”
2017 CHER Jyväskylä (zusammen mit Uwe Wilkesmann): “Governance of organizational learning: Empirical evidence from best-practice universities in Germany”
2016 CHER Cambridge (zusammen mit Christian J. Schmid): “Institutional (teaching) entrepreneurs wanted! Considerations of the professoriate’s agentic potency to enhance academic teaching in Germany”
2016 EGOS Neapel (zusammen mit Alfredo Virgillito, Christian J. Schmid und Uwe Wilkesmann): "In search for a 'powerful' governance to enhance individual teaching performance in Germany"
2016 GfHf Jahrestagung München (zusammen mit Uwe Wilkesmann): "Transformational Governance of Academic Teaching – Ein Vergleich von für ihre Lehre ausgezeichneten mit ‘nicht-ausgezeichneten’ Hochschulen"
2015 CHER Lissabon (zusammen mit Christian J. Schmid): "Who cares (and how to take care about academic teaching)!? The impact of individual 'teaching heroes' within German universities"
2015 EGOS Athen (zusammen mit Christian J. Schmid): “Who cares (and how to take care about academic teaching)?! The impact of individual ‘teaching entrepreneurs’ within German universities”
2014 The Chinese University of Hong Kong (zusammen mit Uwe Wilkesmann): "Factors that influence research performance and web presence"
2014 EGOS Rotterdam (zusammen mit Uwe Wilkesmann): "Factors that influence research performance and web presence of German universities (Webometrics ranking) - evidence from a national wide survey from 2011"