To content

Claudius Terkowsky, Dipl.-Päd.

Claudius Terkowsky has been researcher at the chair since 2013. His research interests are teaching and learning in higher education and higher STE(A)M education, especially in cross-reality laboratories and spaces. He is responsible for the remote laboratory VISIR - Virtual Instrument Systems in Reality. He prefers to work with participatory design approaches such as action research and design-bases research. He is also trainer and lecturer at the Department of Academic Teaching & Faculty Development at zhb.

Projects

  • ELLI - Exzellentes Lehren und Lernen in der Ingenieurausbildung: In Zeiten von steigender Virtualität, Globalisierung und Interdisziplinarität zu Industrie 4.0 (Excellent Teaching and Learning in Engineering Science). Funded by Federal Ministry of Education and Research - BMBF (2016-2020)
  • Innov'ing 2020 – les ingénieurs et l'innovation: nouveaux métiers, nouvelles formations. Funded by L'Agence nationale de la recherche de la France - ANR (2015-2017)
  • ELLI - Exzellentes Lehren und Lernen in der Ingenieurausbildung: Mit Kreativität, Mobilität und Interdisziplinarität zu Bologna 2.0. (Excellent Teaching and Learning in Engineering Science). Funded by Federal Ministry of Education and Research - BMBF (2011-2016)
  • IngLab - Das Labor in der Ingenieurausbildung (The Laboratory within Engineering Education). Funded by acatech - Deutsche Akademie der Technikwissenschaften (2011-2015)
  • TeachING-LearnING.EU. Kompetenz- und Dienstleistungszentrum für das Lehren und Lernen in den Ingenieurwissenschaften. Funded by Stiftung Mercator and Volkswagen Foundation (2010-2014)
  • PeTEX – Platform for eLearning and Telemetric Experimentation. Funded by European Commission - Lifelong Learning Programme (LLP) / Sub-Programme LEONARDO DA VINCI (ICT) (2008-2010)
  • KA-Ko-Lab: Wiki-Ko-Laboratorium. Ko-Realisierung eines Wissenstools von und für Studierende im Fach Kulturanthropologie und Europäischen Ethnologie (E-Learning pilot project within SeLF-promotion fund 2008/2009, Goethe University Frankfurt)
  • KA-Wiki - Ko-Realisierung einer elektronischen Lern- und Wissensumgebung für das Institut für Kulturanthropologie und Europäische Ethnologie. (E-Learning pilot project within studium digitale promotion fund 2007/2008, Goethe University Frankfurt)
  • megadigitale: Mediengestütztes Arbeiten im Studium. Entwicklung und Umsetzung von E-Learning an der Goethe-Universität Frankfurt am Main (Media-supported work in studies. Development and implementation of e-learning at Goethe University Frankfurt am Main). From 2005 to 2007 funded by Federal Ministry of Education and Research - BMBF, from 2007 to 2008 funded by Hessian Ministry of Higher Education, Research, Science and the Arts (HMWK). In 2007, the project was awarded the MedidaPrix university prize for media didactics.
  • WAT - Wissenschaftliche Arbeitstechniken und Forschendes Lernen für Studierende der Kulturanthropologie und Europäische Ethnologie. (E-Learning pilot project within studium digitale promotion fund 2005/2006)
  • "Social exclusion as a multidimensional process. Subcultural and formally assisted strategies of coping with and avoid social exclusion" (CASE). Funded by European Commission, Socio-economic Sciences and Humanities Programme - SSH (1999-2001).

More information about Claudius Terkowsky

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky (2021): Online Creativity in Engineering Education. In: Michael E. Auer und Dominik May (Eds.): Cross Reality and Data Science in Engineering, Bd. 1231. Cham: Springer International Publishing (Advances in Intelligent Systems and Computing), pp. 528–535. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52575-0_43

Claudius Terkowsky, Silke Frye, Dominik May (2021): Using Constructive Alignment to Evaluate Industry 4.0 Competencies in Remote Laboratories for Manufacturing Technology. In: Michael E. Auer und Dominik May (Eds.): Cross Reality and Data Science in Engineering, Bd. 1231. Cham: Springer International Publishing (Advances in Intelligent Systems and Computing), pp. 603–613. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52575-0_50

Claudius Terkowsky, Dominik May, Silke Frye, Tobias Haertel, Tobias R. Ortelt, Sabrina Heix, Karsten Lensing (Hg.) (2020): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv. https://doi.org/10.3278/6004804wI  

Claudius Terkowsky, Dominik May, Silke Frye, Tobias Haertel, Tobias R. Ortelt, Sabrina Heix, Karsten Lensing (Hg.) (2020): Editorial: Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. In: Claudius Terkowsky et al. (Hg.): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv, S. 5-10. https://doi.org/10.3278/6004804w005  

Claudius Terkowsky, Dominik May, Silke Frye (2020): Forschendes Ler­nen im Labor: Labordidaktische Ansätze zwischen Hands-on und Cross-Reality. In: Claudius Terkowsky et al. (Hg.): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv, S. 13-34. https://doi.org/10.3278/6004804w013  

Tobias Haertel, Anja Höschel, Monika Rummler, Claudius Terkowsky (2020): Kreativität und Si­cher­heit im Labor - ein Widerspruch? In: Claudius Terkowsky et al. (Hg.): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv, S. 81-94. https://doi.org/10.3278/6004804w081  

Silke Frye, Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Judyta Franuszkiewicz, Sabrina Heix (2020): Re-Design eines Laborpraktikums im Lehr­amts­stu­di­um: Didaktische Optimierung mittels Design-Based Research. In: Claudius Terkowsky et al. (Hg.): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv, S. 95-108. https://doi.org/10.3278/6004804w095  

Dominik May, Silke Frye, Claudius Terkowsky (2020): Die Eignung von Remote-Laboren zur För­de­rung von Kom­pe­ten­zen für die Industrie 4.0 am Beispiel von VISIR. In: Claudius Terkowsky et al. (Hg.): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv, S. 211-226. https://doi.org/10.3278/6004804w211  

Tobias R. Ortelt, Claudius Terkowsky (2020): Community Working Group "Remote-Labore in Deutsch­land" - Projekte, Gemeinsamkeiten, Unterschiede. In: Claudius Terkowsky et al. (Hg.): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv, S. 229-247. https://doi.org/10.3278/6004804w229  

Dominik May, Claudius Terkowsky, Gustavo R. Alves, Michael E. Auer, Kalyan Ram Bhimavaram, Manuel Castro, Alexander A. Kist, Pablo Orduna, Valerie Varney (2020): Ausblick: Welche Rolle spielen Online-Labore für die Zukunft der Laborlehre? In: Claudius Terkowsky et al. (Hg.): Labore in der Hochschullehre - Didaktik, Di­gi­ta­li­sie­rung, Organisation. Bielefeld: wbv, S. 283-297. https://doi.org/10.3278/6004804w283  

Monika Radtke, Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Tobias R. Ortelt, Dominik May (2020): Kreativitätsförderung von Stu­die­ren­den in in­ge­nieur­wis­sen­schaft­li­chen Laboren. In: Ingrid Isenhardt, Marcus Petermann, Martina Schmohr, A. Erman Tekkaya, Uwe Wilkesmann (Hg.): Lehren und Ler­nen in den In­ge­ni­eur­wis­sen­schaf­ten: innovativ - digital – in­ter­na­tio­nal. Bielefeld: wbv, S. 33-50. https://doi.org/10.3278/6004805w033  

Anna-Lena Rose, Liudvika Leisyte, Tobias Haertel, Claudius Terkowsky (2020): Zur Be­deu­tung von Emotionen in der hochschulischen Entre­preneur­ship Engineering Education. In: Ingrid Isenhardt, Marcus Petermann, Martina Schmohr, A. Erman Tekkaya, Uwe Wilkesmann (Hg.): Lehren und Ler­nen in den In­ge­ni­eur­wis­sen­schaf­ten: innovativ - digital – in­ter­na­tio­nal. Bielefeld: wbv, S. 129-143. https://doi.org/10.3278/6004805w129

Judyta Franuszkiewicz, Silke Frye, Claudius Terkowsky, Sabrina Heix (2019): Flexibles und selbstorganisiertes Ler­nen im Labor - Remote-Labore in der Hochschullehre. In: Claude Müller, Petra Barthelmess, Christian Berger, Gunther Kucza, Maximilian Müller, Philipp Sieber (Hg.), Flexibles Ler­nen an Hoch­schu­len ge­stal­ten. Zeitschrift für Hochschulentwicklung (ZfHE), Jg. 14, Nr. 3, November 2019, S. 273-285. https://doi.org/10.3217/zfhe-14-03/16

Claudius Terkowsky, Silke Frye, Dominik May (2019): Online engineering education for manufacturing technology: Is a remote experiment a suitable tool to teach competences for "Working 4.0"? European Journal of Education, Vol 54, No 4, pp. 577-590. https://doi.org/10.1111/ejed.12368

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Dominik May, Sarah Wissemann, Liudvika Leisyte, Anna-Lena Rose (2019): Kreativität und Entre­preneur­ship in der Hochschullehre: personen- und prozessorientierte Lerninhalte. In: Simone Kauffeld, Julius Othmer (Hg.): Handbuch In­no­va­tive Lehre. Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, S. 441-451. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22797-5_33

Claudius Terkowsky, Silke Frye, Dominik May (2019): Is a Remote Laboratory a Means to Develop Competences for the 'Working World 4.0'? A Brief Tentative Reality Check of Learn­ing Objectives. Proceedings of: 5th Ex­peri­ment@ International Conference (exp.at'19), June 11-14 2019, Uni­ver­sity of Madeira, Funchal, Madeira Island, Portugal, IEEE Conference Publications. https://doi.org/10.1109/EXPAT.2019.8876532

Judyta Franuszkiewicz, Sabrina Heix, Silke Fry, Tobias Haertel, Claudius Terkowsky (2019): From laboratory education to laboratory edu-action: evaluation of a redesigned lab course for prospective technology teachers and resulting demands for cyber-physical 'remotification'. Proceedings of: 5th Ex­peri­ment@ International Conference (exp.at'19), June 11-14 2019, Uni­ver­sity of Madeira, Funchal, Madeira Island, Portugal, IEEE Conference Publications. https://doi.org/10.1109/EXPAT.2019.8876476

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Sigrid Dany, Sabrina Heix (Hg.): Hochschullehre & Industrie 4.0: He­raus­for­de­rung­en – Lö­sun­gen – Per­spek­tiven. Bielefeld: wbv. ISBN: 978-3-7639-5934-1

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Silke Frye (2019): Kreativität in der Industrie 4.0: Drei zentrale Thesen für die In­ge­nieur­di­dak­tik. In: Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Sigrid Dany, Sabrina Heix (Hg.): Hochschullehre & Industrie 4.0: He­raus­for­de­rung­en – Lö­sun­gen – Per­spek­tiven. Bielefeld: wbv, S. 13-25. ISBN: 978-3-7639-5934-1

Claudius Terkowsky, Dominik May, Silke Frye (2019): Labordidaktik: Kom­pe­ten­zen für die Arbeitswelt 4.0. In: Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Sigrid Dany, Sabrina Heix (Hg.): Hochschullehre & Industrie 4.0: He­raus­for­de­rung­en – Lö­sun­gen – Per­spek­tiven. Bielefeld: wbv, S. 89-103. ISBN: 978-3-7639-5934-1

Anna-Lena Rose, Liudvika Leisyte, Tobias Haertel, Claudius Terkowsky (2018): Emotions and the liminal space in entrepreneurship education. In: European Journal of Engineering Education (EJEE), special issue entitled "(Re)Thinking Higher Engineering Education", Vol 44, No 4, pp. 602-615. https://doi.org/10.1080/03043797.2018.1553937

Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Anna-Lena Rose, Liudvika Leisyte, Dominik May (2018): Swimming with Sharks without Being Eaten: How Engineering Students can Learn Creativity, Entrepreneurial Thinking and In­no­va­ti­on. In: Denis Lemaître (Ed.): Train­ing Engineers for In­no­va­ti­on. London: ISTE Ltd, pp. 147-176. https://doi.org/10.1002/9781119563938.ch8

Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Anna-Lena Rose, Liudvika Leisyte, Dominik May (2018): Nager avec les requins sans se faire dévorer: comment les étudiants en ingénierie peuvent apprendre à être créatifs, à développer un esprit d’entreprise et à innover. In: Denis Lemaître (Ed.): Formation des ingénieurs à l’innovation. Collection: innovation, entrepreneuriat et gestion. London: ISTE editions, pp. 159-188. ISBN: 978-1-78405-411-3

Claudius Terkowsky, Silke Frye, Tobias Haertel, Dominik May, Uwe Wilkesmann, Isa Jahnke (2018): Technik- und In­ge­nieur­di­dak­tik in der hochschulischen Bildung. In: Daniel Pittich, Bernd Zinn, Ralf Tenberg (Hg.): Technikdidaktik: Eine Bestandsaufnahme. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, S. 87-97.

Tobias Haertel, Silke Frye, Benedikt Schwuchow, Claudius Terkowsky (2017): CreatING: Makerspace im ingenieurwissenschaftlichen Studium. In: Synergie. Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre, #04 (November 2017), pp. 20-23. ISSN: 2509-3096. available online

Christophe Morace, Dominik May, Claudius Terkowsky, Olivier Reynet (2017): Effects of Globalisation on Higher Engineering Education in Germany - Current and Future Demands. In: European Journal of Engineering Education (EJEE), special issue entitled "European Models of Engineering Education: Evolution and Challenges". DOI: https://dx.doi.org/10.1080/03043797.2017.1293618 .

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Uwe Wilkesmann (2017): Innovation Mainstreaming in der Hochschule: Wie kommt das Neue in die Lehre? In: Diana Bücker, Ulrike Lucke, Sandra Hofhues, Valentin Dander, Franco Rau, Holger Rohland, Timo van Treeck, Andrea Gumpert (Eds.): "Trendy, hip und cool" : Auf dem Weg zu einer innovativen Hochschule? Reihe: Blickpunkt Hochschuldidaktik, W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld, pp. 55-62.

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Isa Jahnke (2017): To develop creative students, we may have to re-design our self as well as our teaching. Creative Academic Magazine, Issue 7 From October 2016-2017, pp. 8-11. available online

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky (2016): Special Issue - Creativity in Engineering Education. In: Tobias Haertel & Claudius Terkowsky (Guest Eds.), International Journal of Creativity & Problem Solving (IJCPS), Special Issue - Creativity in Engineering Education. The Korean Association for Thinking Development, Vol 26, No 2, October 2016, pp. 5-6. ISSN 2289-0408

Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Tobias Ortelt, Monika Radtke, Dominik May, A. Erman Tekkaya (2016): Creating a Place to Bore Or a Place to Explore? Detecting Possibilities to Foster Students' Creativity in the Manufacturing Engineering Lab. In: Tobias Haertel & Claudius Terkowsky (Guest Eds.), International Journal of Creativity & Problem Solving (IJCPS), Special Issue - Creativity in Engineering Education. The Korean Association for Thinking Development, Vol 26, No 2, October 2016, pp. 23-45. ISSN 2289-0408

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky (2016): Creativity versus adaption to norms and rules: a paradox in higher engineering education. In: Tobias Haertel & Claudius Terkowsky (Guest Eds.), International Journal of Creativity & Problem Solving (IJCPS), Special Issue - Creativity in Engineering Education. The Korean Association for Thinking Development, Vol 26, No 2, October 2016, pp. 105-119. ISSN 2289-0408

A. Erman Tekkaya, Uwe Wilkesmann, Claudius Terkowsky, Christian Pleul, Monika Radtke, Frauke Maevus (Hrsg.) (2016): Das Labor in der ingenieurwissenschaftlichen Ausbildung. Zukunftsorientierte Ansätze aus dem Projekt IngLab (acatech Studie). Reihenherausgeber: acatech - Deutsche Akademie der Technikwissenschaften, Herbert Utz Verlag GmbH, München. ISSN 2192-6174 / ISBN 978-3-8316-4499-5

Matthias Heiner, Britta Baumert, Sigrid Dany, Tobias Haertel, Matthia Quelmelz, Claudius Terkowsky (Hrsg.) (2016): Was ist "Gute Lehre"? Perspektiven der Hochschuldidaktik. Reihe: Blickpunkt Hochschuldidaktik, W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld. ISBN: 978-3-7639-5695-1

Matthias Heiner, Frank Musekamp, Monika Radtke, Andreas Saniter, Claudius Terkowsky (2016): Wie werden Ingenieure kompetent? Wege vom Studium zum Beruf. Forschungen zur Kompetenzmodellierung in den Ingenieurwissenschaften. In: Matthias Heiner, Britta Baumert, Sigrid Dany, Tobias Haertel, Matthia Quelmelz, Claudius Terkowsky (Eds.): Was ist "Gute Lehre?" Perspektiven der Hochschuldidaktik. Reihe: Blickpunkt Hochschuldidaktik, W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld, pp. 285-294.

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Philipp Ossenberg (2016): Kreativtität in der Hochschullehre: „Tue etwas Ungewöhnliches!“ In: Matthias Heiner, Britta Baumert, Sigrid Dany, Tobias Haertel, Matthia Quelmelz, Claudius Terkowsky (Eds.): Was ist "Gute Lehre?" Perspektiven der Hochschuldidaktik. Reihe: Blickpunkt Hochschuldidaktik, W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld, pp. 73-92.

Dominik May, Claudius Terkowsky, Tobias R. Ortelt, A. Erman Tekkaya (2016): Using and evaluating remote labs in transnational online courses for mechanical engineering students. 2016 ASEE Annual Conference & Exposition, New Orleans, Louisiana, USA. https://doi.org/10.18260/p.27130

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Dominik May (2016): The Shark Tank Experience: How Engineering Students Learn to Become Entrepreneurs. 2016 ASEE Annual Conference & Exposition, New Orleans, Louisiana, USA. https://doi.org/10.18260/p.27018

Dominik May, Claudius Terkowsky, Tobias R. Ortelt, A. Erman Tekkaya (2016): The Evaluation of Remote Laboratories - Development and application of a holistic model for the evaluation of online remote laboratories in manufacturing technology education. Proceedings of: REV2016 - 13th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation. 24-26 February 2016, National Distance Education Uni­ver­sity (UNED), Madrid, Spain, IEEE Conference Publications, pp. 133-142. https://doi.org/10.1109/REV.2016.7444453

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Monika Radtke (2015): Creative Students Need Creative Teachers – Fostering the creativity of teachers: a blind spot in higher engineering education? Proceedings of: World Engineering Education Forum 2015: 18th International Conference on Interactive Collaborative Learn­ing and 43rd International Conference on Engineering Pedagogy. September 20-24, 2015, Florence, Italy, IEEE Conference Publications, pp. 137-140. https://doi.org/10.1109/ICL.2015.7318014

Tobias Haertel, Monika Radtke, Claudius Terkowsky, Dominik May, Daniel Neubauer, Johanna Dehler (2015): Too Old to Learn? Specific Needs of Senior Workplace Learners. Proceedings of: World Engineering Education Forum 2015: 18th International Conference on Interactive Collaborative Learn­ing and 43rd International Conference on Engineering Pedagogy. September 20-24, 2015, Florence, Italy, IEEE Conference Publications, pp. 132-136. https://doi.org/10.1109/ICL.2015.7318013

Dominik May, Bengü Hosch-Dayican, Liudvika Leisyte, Lisa Sigl, Claudius Terkowsky (2015): Entre­preneur­ship and gender in higher engineering education in Germany. Proceedings of SEFI Annual Conference 2015. June 29 - July 2, 2015, Orléans, France. available online

Claudius Terkowsky, Tobias Haertel (2015): Fostering Creativity in the Engineering Lab. An Essay on Learn­ing Objectives and Learn­ing Activities. Proceedings of: Exp.at’15 Online Experimentation Conference, June 2-4, 2015, Ponta Delgada, Sao Miguel Island, Azores, Portugal, pp. 237-242. https://doi.org/10.1109/EXPAT.2015.7463272

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Philipp Ossenberg (2015): Kreativität in der Hochschullehre: Was geht? In: Tosic, Janina (Hrsg.): Lehren, Ler­nen und Beraten auf Augenhöhe. Tagungsband zum Diskussionsforum für BMBF-Projekte. Hoch­schu­le Niederrhein - Uni­ver­sity of Applied Sciences, 46-53. available online

Claudius Terkowsky, Tobias Haertel (2014): On Learn­ing Objectives and Learn­ing Activities to Foster Creativity in the Engineering Lab. Proceedings of 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learn­ing (ICL), December 3-6, 2014, Dubai, VAE, IEEE Conference Publications, pp. 745-750. https://doi.org.10.1109/ICL.2014.7017864

Dominik May, Claudius Terkowsky (2014): What should they learn? A short comparison between different areas of competence and accreditation boards’ criteria for engineering education. Proceedings of EDUCON2014 – IEEE Global Engineering Education Conference: "Engineering Education towards Openness and Sustainability", April 3-5, 2014, Military Mu­se­um and Cultural Center, Harbiye, Istanbul, Turkey, IEEE Conference Publications, pp. 1046-1050. https://doi.org/10.1109/EDUCON.2014.6826235

Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Emanuel Bielski, Dominik May (2014): Bringing The Inquiring Mind Back Into The Labs. A Conceptual Framework to Foster the Creative Attitude in Higher Engineering Education. Proceedings of EDUCON2014 – IEEE Global Engineering Education Conference: "Engineering Education towards Openness and Sustainability", April 3-5, 2014, Military Mu­se­um and Cultural Center, Harbiye, Istanbul, Turkey, IEEE Conference Publications, pp. 930-935. https://doi.org/10.1109/EDUCON.2014.6826209

Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Emanuel Bielski & Dominik May (2013): Creativity@School: Mobile Learn­ing Environments Involving Remote Labs and E-Portfolios. A Conceptual Framework to Foster the Inquiring Mind in Secondary STEM Education. In: Javier García Zubía and Olga Dziabenko (Eds.): IT In­no­va­tive Practices in Secondary Schools: Remote Ex­pe­ri­ments. Uni­ver­sity of Deusto Bilbao, Spain, pp. 255-280.
available online

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky (2013): Kreativität im Ingenieurstudium. In: HD MINT. MINTTENDRIN Lehre erleben. Tagungsband zum 1. HDMINT Symposium 2013, 7./8. November, Technische Hoch­schu­le Nürnberg Georg Simon Ohm, S. 151-157.
available online

Tobias Haertel & Claudius Terkowsky (2013): Kreativität in der Hochschullehre. In: Journal Hoch­schul­didak­tik, Jg. 24, Nr. 1-2, September 2013, S. 28-30.
available online

Dominik May, Claudius Terkowsky, Tobias Haertel & Christian Pleul (2013): Bringing Remote Labs and Mobile Learn­ing together. In: International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM). IAOE, Vienna, Vol 7, No 3 (2013), pp. 54-62. https://doi.org/10.3991/ijim.v7i3.2915

Tobias Haertel & Claudius Terkowsky (2013): Die 5-Minuten-Hoch­schul­didak­tik? In­ge­ni­eur­wis­sen­schaf­ten und Hoch­schul­didak­tik im in­ter­dis­zi­pli­nä­ren Dialog. In: A. Erman Tekkaya, Sabina Jeschke, Marcus Petermann, Dominik May, Nina Friese, Christiane Ernst, Sandra Lenz, Kristina Müller, Katharina Schuster (Hg.): TeachING-LearnING.EU discussions: Innovationen für die Zukunft der Lehre in den In­ge­ni­eur­wis­sen­schaf­ten. Aachen, Bochum, Dort­mund: TeachING-LearnING.EU, S. 130-131. ISBN: 978-3-9814593-5-7. available online

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky & Hanna Grams (2013): Kreative Forschende oder fleißige Arbeitsbienen? Die Ab­schluss­ar­beit als Chance zur Kreativitätsförderung im Ingenieurstudium. In: A. Erman Tekkaya, Sabina Jeschke, Marcus Petermann, Dominik May, Nina Friese, Christiane Ernst, Sandra Lenz, Kristina Müller, Katharina Schuster (Hg.): TeachING-LearnING.EU discussions: Innovationen für die Zukunft der Lehre in den In­ge­ni­eur­wis­sen­schaf­ten. Aachen, Bochum, Dort­mund: TeachING-LearnING.EU, S. 45-53. ISBN: 978-3-9814593-5-7. available online

Claudius Terkowsky & Tobias Haertel (2013): Fostering the Creative Attitude with Remote Lab Learn­ing Environments: An Essay on the Spirit of Research in Engineering Education. In: International Journal of Online Engineering (iJOE). IAOE, Vienna, Vol 9, Special Issue 5: "EDUCON2013", June 2013, pp. 13-20. https://doi.org/10.3991/ijoe.v9iS5.2750

Claudius Terkowsky, Isa Jahnke, Christian Pleul, Dominik May, Thorsten Jungmann & A. Erman Tekkaya (2013): PeTEX@Work. Designing CSCL@Work for Online Engineering Education. In: Sean P. Goggins, Isa Jahnke & Volker Wulf (Eds.): Computer-Supported Collaborative Learn­ing at the Workplace - CSCL@Work. Springer (Computer-Supported Collaborative Learn­ing Series, Vol. 14), pp. 269-292. ISBN: 978-1-4614-1739-2

Dominik May, Claudius Terkowsky, Tobias Haertel & Christian Pleul (2013): The laboratory in your hand – Making remote laboratories accessible through mobile devices. In: Proceedings of the 2013 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON),"Synergy from Classic and Future Engineering Education", Technische Uni­ver­si­tät Berlin, Berlin, Germany, March 13-15, 2013. IEEE Conference Publications, pp. 335-344. https://doi.org/10.1109/EduCon.2013.6530126

Claudius Terkowsky & Tobias Haertel (2013): Where have all the inventors gone? Fostering creativity in Engineering Education with remote lab learning environments. In: Proceedings of the 2013 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), "Synergy from Classic and Future Engineering Education", Technische Uni­ver­si­tät Berlin, Berlin, Germany, March 13-15, 2013. IEEE Conference Publications, pp. 345-351. https://doi.org/10.1109/EduCon.2013.6530127

Claudius Terkowsky, Dominik May, Tobias Haertel & Christian Pleul (2013): Integrating Remote Labs into Personal Learn­ing Environments – Experiential Learn­ing with Tele-operated Ex­pe­ri­ments and E-portfolios. In: International Journal of Online Engineering (iJOE). IAOE, Vienna, Vol 9, No 1 (2013), 12-20. DOI: https://doi.org/10.3991/ijoe.v9i1.2364

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky, Dominik May & Christian Pleul (2013): Ent­wick­lung von Remote-Labs zum erfahrungsbasierten Ler­nen. In: Niclas Schaper, Tobias Schlömer, Manuela Paechter (Hg.): Themenheft Kom­pe­ten­zen, Kompetenzorientierung und Employability in der Hoch­schu­le (Teil 2), Zeitschrift für Hochschulentwicklung ZFHE Jg. 8, Nr. 1 (Januar 2013), S. 79-87. ISSN: 2219-6994
available online

Christian Pleul, Claudius Terkowsky, Dominik May und Daniel Schilberg (2012): Lehre im Labor: Ent­wick­lungen und Initiativen. In: Marcus Petermann, Sabina Jeschke, A. Erman Tekkaya, Kristina Müller, Katharina Schuster, Dominik May (Hg.): TeachING-LearnING.EU Fachtagung: LearnING by DoING – Wie steigern wir den Praxisbezug im Ingenieurstudium? Aachen, Bochum, Dort­mund: TeachING-LearnING.EU, S. 80-95. ISBN: 978-3-9814593-2-6

Claudius Terkowsky & Tobias Haertel (2012): Where have all the inventors gone? The neglected spirit of re­search in engineering education curricula. In: Proceedings of the 2012 Conference on Actual Problems of Development of Light Industry in Uzbekistan on the Basis of Innovations. The Ministry of Higher and Secondary Specialized Education (MHSSE) of the Republic of Uzbekistan and The Tashkent In­sti­tute of Textile and Light Industry (TITLI), Tashkent, Uzbekistan, pp. 5-8.
available online

Tobias Haertel, Claudius Terkowsky & Isa Jahnke (2012): Where have all the inventors gone? Is there a lack of spirit of re­search in engineering education? In: 15th International Conference on Interactive Collaborative Learn­ing and 41st International Conference on Engineering Pedagogy in Villach, Proceedings, IEEE Conference Publications, pp. 1-8. https://doi.org/10.1109/ICL.2012.6402085

Claudius Terkowsky, Dominik May, Tobias Haertel & Christian Pleul (2012): Experiential remote lab learning with E-Portfolios – Integrating tele-operated experiments into environments for reflective learning. In: 15th International Conference on Interactive Collaborative Learn­ing and 41st International Conference on Engineering Pedagogy in Villach, Proceedings, IEEE Conference Publications, pp. 1-7. https://doi.org/10.1109/ICL.2012.6402097

Nina Friese, Claudius Terkowsky, Dominik May, A. Erman Tekkaya, Katharina Schuster, Anja Richert, Sabina Jeschke (2012): Enabling In­no­va­ti­on in Engineering Education by Providing Flexible Funds for Teaching Staff. In: Avdelas, A. (Ed.): Proceedings of the 40th SEFI Annual Conference 2012, Engineering Education 2020: Meet the Future in Thessaloniki, Greece. SEFI, Brussels, Belgium. ISBN: 978-2-87352-005-2
available online

Dominik May, Claudius Terkowsky, Tobias Haertel & Christian Pleul (2012): Using E-Portfolios to support experiential learning and open the use of tele-operated laboratories for mobile devices. In: REV2012 - Remote Engineering & Virtual Instrumentation, Bilbao, Spain, Conference Proceedings. IEEE Conference Publications, pp. 172-180. https://doi.org/10.1109/REV.2012.6293126

Petra Ilyes, Claudius Terkowsky & Benedikt Kroll (2012): Das KA-Wiki als soziotechnisches System. In: Michael Beißwenger, Nadine Anskeit, Angelika Storrer (Hg.): Wikis in Schule und Hoch­schu­le. Boizenburg: vwh (Reihe "E-Learn­ing"), S. 137-169. ISBN: 978-3-86488-017-9
available online

Nina Friese & Claudius Terkowsky (2012): Flexible Fonds - Wissen­schaft­liche Begleitung und Evaluation. In: Marcus Petermann, Erman A. Tekkaya, Sabina Jeschke, Kristina Müller, Dominik May, Katharina Schuster (Hg.): TeachING-LearnING.EU innovations – Flexible Fonds zur För­de­rung innovativer Lehre in den In­ge­ni­eur­wis­sen­schaf­ten. Aachen, Dort­mund, Bochum: TeachING.LearnING.EU, S. 80-85. ISBN 978-3-9814593-9-5
available online

Tobias Haertel & Claudius Terkowsky (2012): Where have all the inventors gone? The lack of spirit of re­search in engineering education. In: Proceedings of the 2012 Conference on Modern Materials, Technics and Technologies in Mechanical Engineering. The Ministry of Higher and Secondary Specialized Education (MHSSE) of the Republic of Uzbekistan, Andijan Area, Andijan City, Uzbekistan, pp. 507-512.
available online

Christian Pleul, Claudius Terkowsky, Isa Jahnke & A. Erman Tekkaya (2011): Tele-operated laboratory experiments in engineering education – The uniaxial tensile test for material characterization in forming technology. In: Javier García Zubía and Gustavo R. Alves (Eds.): Using Remote Labs in Education. Two Little Ducks in Remote Experimentation. Engineering, no. 8. Bilbao, Spain: Uni­ver­sity of Deusto, pp. 323-348. ISBN: 978-84-9830-398-8
available online

Christian Pleul, Claudius Terkowsky, Matthias Hermes & A. Erman Tekkaya (2011): ProLab@Ing: Problem-basiertes Projekt-Labor in der in­ge­nieur­wis­sen­schaft­li­chen Aus­bil­dung – Ein Beispiel aus der Um­form­tech­nik. In: H. Hortsch & S. Kersten (Hg.): 6. IGIP Regionalkonferenz, Renaissance der Ingenieurpädagogik -- Entwicklungslinien im europäischen Raum. Referat der 6. IGIP Regionalkonferenz, S. 112-117.

Christian Pleul, Claudius Terkowsky, Isa Jahnke & A. Erman Tekkaya (2011): Platform for e-learning and telemetric experimentation – Holistically integrated laboratory experiments for engineering education in manufacturing technology. In: Jorge Bernadino & José Carlos Quadrato (Eds.): Proceedings WEE2011. 1st World Engineering Education Flash Week Lisbon, Portugal, SEFI - European Society for Engineering Education, pp. 578-585.
available online

Claudius Terkowsky, Christian Pleul, Isa Jahnke & A. Erman Tekkaya (2011): Tele-Operated Laboratories for Online Production Engineering Education. Platform for E-Learn­ing and Telemetric Experimentation (PeTEX). In: International Journal of Online Engineering (iJOE). IAOE, Vienna, Vol.7 (2011) Special Issue: Educon 2011, pp. 37-43. https://doi.org/10.3991/ijoe.v7iS1.1725

Claudius Terkowsky, Christian Pleul, Isa Jahnke & A. Erman Tekkaya (2011): PeTEX: Platform for eLearning and Telemetric Experimentation. In: Bach, U., Jungmann, T. & Müller, K. (Hg.): Praxiseinblicke Forschendes Ler­nen. Aachen, Dort­mund, Bochum: TeachING-LearnING.EU, S. 28-31. ISBN: 978-3-9814593-0-2. available online

Christian Pleul, Claudius Terkowsky, Isa Jahnke & A. Erman Tekkaya (2011): Interactive Demonstration of PeTEX Platform for e-Learn­ing and Telemetric Experimentation – A holistic approach for tele-operated experiments in production engineering. In: Auer, M.E. & Ursutiu, D. (Eds.): REV 2011 International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation, Brasov, Romania, Conference Proceedings. Vienna: IAOE, pp. 186-190. ISBN: 978-3-89958-555-1. available online

Claudius Terkowsky, Isa Jahnke, Christian Pleul & A. Erman Tekkaya (2011): Platform for E-Learn­ing and Telemetric Experimentation (PeTEX) – Tele-Operated Laboratories for Production Engineering Education. In: Auer, M.E. , Al-Zoubi, Y & Tovar, E. (Eds.): Proceedings of the 2011 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) – "Learn­ing Environments and Ecosystems in Engineering Education". IEEE Conference Publications, pp. 491-497. https://doi.org/10.1109/EDUCON.2011.5773181
Awarded the "Most In­no­va­tive Paper" regarding Engineering Education: Best Paper Award.

Isa Jahnke, Claudius Terkowsky & Christian Pleul (2011): Wechsel­wir­kungen hochschuldidaktischer Konzepte in fachbezogenen, Me­di­en-integrierten Lehr-/Lern-Kulturen: Forschungsbasierte Gestaltung. In: Isa Jahnke & Johannes Wildt (Hg.): Fachbezogene und fachübergreifende Hoch­schul­didak­tik. Reihe: Blickpunkt Hoch­schul­didak­tik. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, S. 177-189. ISBN: 978-3-7639-4850-5. available online

Claudius Terkowsky, Isa Jahnke, & Christian Pleul (2010): Platform for eLearning and Telemetric Experimentation. A Framework for Community-based Learn­ing in the Workplace. Position Paper for the Work­shop on CSCL at Work, 16th ACM in­ter­na­tio­nal con­fe­rence on Supporting group work. Sanibel, Florida. available online

Christian Pleul, Claudius Terkowsky & Isa Jahnke (2010): PeTEX – platform for e-learning and telemetric experimentation: a holistic approach for tele-operated live experiments in production engineering. GROUP '10. Proceedings of the 16th ACM in­ter­na­tio­nal con­fe­rence on Supporting group work. Sanibel, Florida, 325-326. ISBN: 978-1-4503-0387-3. https://doi.org/10.1145/1880071.1880132 | available online

Isa Jahnke, Claudius Terkowsky, Christian Pleul & A. Erman Tekkaya (2010): Online Learn­ing with Remote-Configured Ex­pe­ri­ments. In: Kerres, M., Ojstersek, N., Schroeder, U. & Hoppe, U. (Hg.): Interaktive Kulturen, DeLFI 2010 – 8. Tagung der Fachgruppe E-Learn­ing der Gesell­schaft für In­for­ma­tik e.V., S. 265-277. ISBN: 978-3-88579-263-5. available online

Claudius Terkowsky, Isa Jahnke, Christian Pleul, Roberto Licari, Per Johannssen, Gianluca Buffa, Matthias Heiner, Livan Fratini, Ernesto Lo Valvo, Mihai Nicolescu, Johannes Wildt & A. Erman Tekkaya (2010): Developing Tele-Operated Laboratories for Manufacturing Engineering Education. Platform for E-Learn­ing and Telemetric Experimentation (PeTEX), In: International Journal of Online Engineering (iJOE). IAOE, Vienna, Vol.6 Special Issue 1: REV2010, pp. 60-70. https://doi.org/10.3991/ijoe.v6s1.1378

Claudius Terkowsky, Isa Jahnke, Christian Pleul, Roberto Licari, Per Johannssen, Gianluca Buffa, Matthias Heiner, Livan Fratini, Ernesto Lo Valvo, Mihai Nicolescu, Johannes Wildt & A. Erman Tekkaya (2010): Developing Tele-Operated Laboratories for Manufacturing Engineering Education. Platform for E-Learn­ing and Telemetric Experimentation (PeTEX). In: Auer, M.E. & Karlsson, G. (Eds.): REV 2010 International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation, Stockholm, Sweden, Conference Proceedings. IAOE, Vienna, pp. 97-107. ISBN: 978-3-89958-540-7

Christian Pleul, Isa Jahnke, Claudius Terkowsky, Uwe Dirksen, Matthias Heiner, Johannes Wildt & A. Erman Tekkaya (2009): Experimental E-Learn­ing – Insights from the European Project PeTEX. 15th International Conference on Technology Supported Learn­ing & Train­ing, Book of Abstracts. Berlin: ICWE, pp. 47-50. available online

Isa Jahnke, Claudius Terkowsky, Christian Burkhardt, Uwe Dirksen, Matthias Heiner, Johannes Wildt & A. Erman Tekkaya (2009): Forschendes E-Learn­ing. In: Journal Hoch­schul­didak­tik. Jg. 20, Nr. 2, Oktober 2009, S. 30-32. https://doi.org/10.17877/DE290R-8488

Isa Jahnke, Claudius Terkowsky, Christian Burkhardt, Uwe Dirksen, Matthias Heiner, Johannes Wildt & A. Erman Tekkaya (2009): Experimentierendes Ler­nen entwerfen – eLearning mit Design-based Research. In: Apostolopoulos, N.; Hoffmann, H.; Mansmann, V. & Schwill, A. (Eds.): E-Learn­ing. Ler­nen im di­gi­ta­len Zeitalter. Waxmann, Münster, 279-290. ISBN: 978-3-8309-2199-8. available online

Claudius Terkowsky (2009): E-Learn­ing by Design: Vom Entwerfen neuer digitaler Bildungslandschaften. In: Michael Simon, Thomas Hengartner, Timo Heimerdinger und Anne-Christin Lux (Eds.): Bilder-Buecher-Bytes. Zur Medialität des Alltags. Band 3 der "Mainzer Beiträge zur Kulturanthropologie/Volkskunde". ZugleichTagungsband des 36. Kongresses der Deut­schen Gesell­schaft für Volkskunde in Mainz (2007). Waxmann, Münster, 231-236. ISBN 978-3-8309-2179-0

Isa Jahnke & Claudius Terkowsky (2009): Das Projekt PeTEX. E-Learn­ing und Live-Experimente verbinden. In: Journal Hoch­schul­didak­tik. Jg. 20, Nr. 1, März 2009, S. 14-17. https://dx.doi.org/10.17877/DE290R-8581

Claudius Terkowsky (2009): E-Learn­ing – Zukunftsfähige Bildung oder bildungsfähige Zukunft? Über einige real gewordene Utopien der Wissensgenerierung. In Klein, M. (Hg.): Die Zukunft des Wissens. Eine trans­disziplinäre Diskussion über den Aufbruch in die Wissensgesellschaft. Frankfurt am Main: INM Institut für Neue Me­di­en, S. 68-80. ISBN 978-3-931701-04-8

 

Frühere Publikationen

Claudius Terkowsky (2007): Mikro- und makromediale Codierungen von Information. In: Reader zur In­ter­natio­nalen Forschungskonferenz I hoch 4 – Interaktivität / Information / Interface / Immersion. FAMe – Forschungsnetzwerk Anthropologie des Medialen, S. 82-88. available online

Manfred Faßler & Claudius Terkowsky (Hg.) (2006): Urban Fictions. Die Zukunft des Städtischen. W. Fink. ISBN: 978-3-7705-4268-0
Publisher's informationen

Claudius Terkowsky (2006): Vertrauen in elek­tro­ni­sche(n) Lernumgebungen. In: Faßler, M. & Terkowsky, C. (Hg.): Urban Fictions. Die Zukunft des Städtischen. W. Fink, S. 313-329.

Claudius Terkowsky (2005): Anrufen und Gewinnen? Einige "Quiz"-antropologische Betrachtungen zum "scheinbar" schnellen Geldgewinn bei "9live - Deutsch­lands 1. Quizsender". In: Kuckuck. Notizen zur Alltagskultur 01/05, S. 36-42.

Claudius Terkowsky (2004): E-Learn­ing. Zur Kulturgenese des Lernens in elektronischen Umgebungen. In: Anthropolitan 10, S. 31-41.

Claudius Terkowsky (2001): Unbekannte im vir­tu­ellen Raum - Zur interaktiven Ordnung in ei­nem Chat-Channel. Frankfurt am Main, Univ., Diplomarbeit.

2019

(Together with Dominik May): Is a Remote Laboratory a Means to Develop Competences for the ‘Working World 4.0’? A Brief Tentative Reality Check of Learning Objectives. 5th Experiment@ International Conference (exp.at'19), June 11-14, 2019, University of Madeira, Funchal, Madeira Island, Portugal.

(Together with Sabrina Heix): From laboratory education to laboratory edu-action: evaluation of a redesigned lab course for prospective technology teachers and resulting demands for cyber-physical ‘remotification’. 5th Experiment@ International Conference (exp.at'19), June 11-14, 2019, University of Madeira, Funchal, Madeira Island, Portugal.

(Together with David Boehringer and Diana Urbano): Special Track: “Online Experimentation in Science and Engineering Education (OEEE’19)”. 5th Experiment@ International Conference (exp.at'19), June 11-14, 2019, University of Madeira, Funchal, Madeira Island, Portugal. “Meritorious Service Award 2019” for the special contribution to exp.at’19.

2018

(Together with Silke Frye): VISIR - Virtual Instrument Systems In Reality. Community Working Group - Remote Labore in Deutschland, funded by Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft e.V., Institut für Umformtechnik und Leichtbau, TU Dortmund, December 17-18, 2018, Dortmund, Germany. 

Online Laboratories in Engineering Education (Kurzvortrag und Special Track). ELLI 2 - Gesamttreffen at TU Dortmund, December 13-14, 2018, Dortmund, Germany.

2017

Labordidaktik 2.0 - Wege zum idealen Labor? (Kurzworkshop und Vortrag), Hochschuldidaktische Tagung der Technischen Hochschule Mittelhessen (THM): „Vielfältige Rolle(n) und Facetten der Hochschuldidaktik im Kontext der Hochschulentwicklung – eine aktuelle Bestandsaufnahme“, March 30-31, 2017, Friedberg, Germany.

Das Labor in der ingenieurwissenschaftlichen Ausbildung: Zukunftsorientierte Perspektiven einer wissenschaftlich forschenden Labordidaktik. Labordidaktik-Seminar der Arbeitsgruppe Wissenschaftliche Weiterbildung (AGWW), University of Applied Sciences Mittelhessen,  March 22, 2017, Bad Nauheim, Germany.

2016

(Together with Jane Andrew, Cedric Belloc, Péter Csizmadia): Round Table Discussion: What skills and competencies are required for innovation? Organized by Damien Coadour & Klara Kövesi, Consensus Conference INNOV'ING 2020, July 10-13, 2016, École nationale supérieure de techniques avancées Bretagne (ENSTA Bretagne), Brest, France.

2015

Fostering Creativity in the Engineering Lab. On Learning Objectives and Learning Activities. Exp.at’15 Online Experimentation Conference, June 2-4, 2015, Ponta Delgada, Sao Miguel Island, Azores, Portugal.

(Together with David Boehringer): Special Track: Online Experimentation in Science and Engineering Education. Exp.at’15 Online Experimentation Conference, June 2-4, 2015, Ponta Delgada, Sao Miguel Island, Azores, Portugal.

(Together with Ute Berbuir, Sulamith Frerich, Tobias Haertel, Andreas Kilzer, Dominik May, Katharina Schuster, Christian Pleul, Valerie Stehling): Disqspace: Mehr als Technik – Kompetenzorientierung in den Ingenieurwissenschaften. 44. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015, Universität Paderborn, March 3-6, 2015, Paderborn, Germany.

(Together with Tobias Haertel, Matthias Heiner, Thorsten Jungmann, Dominik May, Philipp Ossenberg): Arbeitsgruppe Ingenieurdidaktik. 44. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015, Universität Paderborn, March 3-6, 2015, Paderborn, Germany.

(Together with Tobias Haertel, Hanna Winkler): Kreativität in den Ingenieurwissenschaften. 44. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015, Universität Paderborn, March 3-6, 2015, Paderborn, Germany.

2014

On Learning Objectives and Learning Activities to Foster Creativity in the Engineering Lab. ICL-IGIP Conference 2014: "Interactive Collaborative Learning and Engineering Pedagogy" at 2014 World Engineering Education Forum: "Engineering Education for a Global Community", December 3-6, 2014, Dubai International Convention and Exhibition Centre, Emirate Dubai.

(Together with Dominik May): Special Session: Competence development in (online) laboratories for a globalized professional world. ICL-IGIP Conference 2014: "Interactive Collaborative Learning and Engineering Pedagogy" at 2014 World Engineering Education Forum: "Engineering Education for a Global Community", December 3-6, 2014, Dubai International Convention and Exhibition Centre, Emirate Dubai.

(Together with Tobias Haertel): Creativity in Higher Engineering Education. zhb Research Colloquy Higher Education, June 11, 2014, TU Dortmund University, Dortmund, Germany.

(Together with Matthias Heiner, Monika Radtke, Christian Pleul, Andreas Saniter, Frank Musekamp): Wie werden Ingenieure kompetent? Forschungen zur Kompetenzmodellierung in den Ingenieurwissenschaften. DOSS 2014 - 6th Dortmund Spring School for Academic Staff Developers: "Was ist gute Lehre?", May 26-28, 2014, TU Dortmund University, Dortmund, Germany.

(Together with Tobias Haertel, Philipp Ossenberg): Rage against the machine: Kreativität im Ingenieurstudium. DOSS 2014 - 6th Dortmund Spring School for Academic Staff Developers: "Was ist gute Lehre?", May 26-28, 2014, TU-Dortmund University, Dortmund, Germany.

Bringing The Inquiring Mind Back Into The Labs - A Conceptual Framework to Foster the Creative Attitude in Higher Engineering Education. EDUCON2014 – IEEE Global Engineering Education Conference: "Engineering Education towards Openness and Sustainability", April 3-5, 2014, Military Museum and Cultural Center, Harbiye, Istanbul, Turkey.

(Together with Christian Pleul): Special Session: The Laboratory in Modern Engineering Education. EDUCON2014 – IEEE Global Engineering Education Conference: "Engineering Education towards Openness and Sustainability", April 3-5, 2014, Military Museum and Cultural Center, Harbiye, Istanbul, Turkey.

2013

(Together with A. Erman Tekkaya, Johannes Wildt, Christian Pleul): IngLab - Das Labor in der Ingenieurwissenschaftlichen Ausbildung. Deutsche Akademie der Technikwissenschaften - acatech, December 03, 2013, Berlin, Germany.

(Together with Dominik May and Christian Pleul): The laboratory in your hand - Making remote laboratories accessible through mobile devices. IEEE EDUCON 2013 Conference: "Synergy from Classic and Future Engineering Education", March 13-15, 2013, Technische Universität Berlin, Berlin, Germany.

Where have all the inventors gone? Fostering creativity in Engineering Education with remote lab learning environments. IEEE EDUCON 2013 Conference: "Synergy from Classic and Future Engineering Education", March 13-15, 2013, Technische Universität Berlin, Berlin, Germany.

2012

(Together with Tobias Haertel): Where have all the inventors gone? Is there a lack of spirit of research in engineering education? ICL/IGIP 2012: 15th International Conference on Interactive Collaborative Learning and 41st International Conference on Engineering Pedagogy, September 26-28, 2012, Villach, Austria.

(Together with Dominik May, Tobias Haertel and Christian Pleul): Experiential remote lab learning with E-Portfolios - Integrating tele-operated experiments into environments for reflective learning. ICL/IGIP 2012: 15th International Conference on Interactive Collaborative Learning and 41st International Conference on Engineering Pedagogy, September 26-28, 2012, Villach, Austria.

(Together with Dominik May and Christian Pleul): Using E-Portfolios to support experiential learning and open the use of tele-operated laboratories for mobile devices. REV 2012 - 9th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation, July 04-06, 2012, Deusto University, Bilbao, Spain.

(Together with Christian Pleul, Dominik May and Daniel Schilberg): Lehre im Labor: Entwicklungen und Initiativen. TeachING-LearnING.EU Fachtagung 2012: LearnING by DoING - Wie kommt das Neue ins Ingenieurstudium? June 19, 2012, Ruhr-Universitaet Bochum.

2011

(Together with Christian Pleul): Platform for e-learning and telemetric experimentation - Holistically integrated laboratory experiments for engineering education in manufacturing technology. SEFI Annual Conference (European Society for Engineering Education), 1st World Engineering Education Flash Week (27.09. - 04.10.2011) in Lisbon, Portugal.

(Together with Christian Pleul): PeTEX – Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation. Ko-disziplinäres Entwerfen eines Online-Laboratoriums für forschendes Lernen im Maschinenbau. Koevolution. Bio-, neuro-, infotechnische Bedingungen kultureller Entwicklungen. Internationale Forschungskonferenz (14.09. - 16.09.2011), International Conference at Goethe-Universität Frankfurt.

(Together with Christian Pleul): Interactive Demonstration of PeTEX Platform for e-Learning and Telemetric Experimentation - A holistic approach for tele-operated experiments in production engineering. REV 2011 - 8th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation (28.06. - 01.07.2011) in Brasov, Romania.

(Together with Christian Pleul): Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX). Tele-Operated Laboratories for Production Engineering Education. 2011 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) – "Learning Environments and Ecosystems in Engineering Education" (04. - 06. April 2011) in, Amman, Jordanien. Best Paper Award for the "Most Innovative Paper" regarding Engineering Education.

(Together with Petra Ilyes and Benedikt Kroll): Das KA-Wiki als soziotechnisches System. Wiki-Hypertexte in Lehr-/Lernkontexten: State-of-the-art – Praxisbeispiele – Didaktische Potenziale. GSCL Workshop – Technische Universität Dortmund, 01./02. April 2011.

(Together with Christian Pleul): PeTEX-Presentation. The 4th Global Online Laboratory Consortium Meeting at M.I.T. (07./08.02.2011) in Cambridge (MA) USA.

PeTEX: Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation. eLearning-TUDo 2011. Kreativ Lehren und Lernen mit digitalen Medien von der TU Dortmund für die TU Dortmund (28.01.2011).

2010

LernBar goes Europe. Lernmodule für das EU-Projekt PeTEX - Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation. 2. LernBar-Anwendertreffen an der Goethe-Universität Frankfurt am Main (24.11.2010).

(Together with Christian Pleul): Developing Tele-Operated Laboratories for Manufacturing Engineering Education. Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX). REV 2010 - 7th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation (29.06 - 02.07.2010) in Stockholm, Sweden.

(Together with Christian Pleul): Experimental E-Learning - Insights from an European Project. Gehalten anlässlich der DOSS-Dortmund Springschool / Jahrestagung DGHD: "Fachbezogene und fachübergreifende Hochschuldidaktik - voneinander lernen", veranstaltet an der TU Dortmund (3. bis 5. März .2010).

2009

(Together with Christian Pleul): Experimental E-Learning – Insights from the European Project PeTEX. Online-Educa: 15th International Conference on Technology Supported Learning & Training (02.12. - 04.12.2009) Berlin.

Das Mediale entwerfen. eLearning-Modellierung als koevolutionärer Prozess. Gehalten auf dem Symposium: "Medienevolution, Interfaces und Infosozialität. Perspektiven einer Anthropologie des Medialen" 28. bis 30. Mai 2009 (Veranstalter Institut für Kulturanthropologie und Europäische Ethnologie, Fachbereich Sprach- und Kulturwissenschaften, Goethe-Universität Frankfurt).

2007

Codierung von Innovation. Gehalten auf dem Workshop Innovation und Information (FAMe-Frankfurt, Binationales Doktorandennetzwerk der JWGU-Frankfurt, Institut für KAEE und der Universität für angewandte Kunst Wien, Lehrkanzel für Kommunikationstheorie und Wissenstransfer).

Mikro- und makromediale Codierungen von Information. Gehalten auf der Internationalen Forschungskonferenz I hoch 4 - Interaktivität / Information / Interface / Immersion. JWG-Universität Frankfurt am Main, 24. bis 26. Oktober 2007 (Veranstalter: FAMe - Forschungsnetzwerk Anthropologie des Medialen).

E-Learning by Design: Vom Entwerfen neuer universitärer Lernlandschaften ("Bilder-Buecher-Bytes". 36. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Volkskunde; 23. bis 26. September 2007 in Mainz).

Wozu Jugend? Über das Heranwachsen zwischen Selbstausdruck und Fremdwahrnehmung (gehalten zur Eröffnung der Fotoausstellung "Jugendliche Lebenswelten - Be yourself" (Fotograf: Uwe Nölke) in Kronberg im Taunus).

2006 und früher

E-Learning und Design: Entwurf, Gestaltung, Form, Veränderung (Jahrestreffen des Binationales Doktorandennetzwerks der JWGU-Frankfurt, Institut für KAEE und der Universität für Angewandte Kunst Wien, Lehrkanzel für Kommunikationstheorie und Wissenstransfer, 2006).

E-Learning - Strukturen der Interaktivität in Internet-basierten Lernumgebungen. Gehalten auf dem Workshop: Medien - Kulturen - Forschung (Binationales Doktorandennetzwerk der JWGU-Frankfurt, Institut für KAEE und der Universität für Angewandte Kunst Wien, Lehrkanzel für Kommunikationstheorie, Wissenstransfer, 2005).

E-Learning - Zukunftsfähige Bildung oder bildungsfähige Zukunft? Über einige reale Utopien der Wissensvermittlung. Gehalten auf der Tagung: Die Zukunft des Wissens. Eine transdisziplinäre Diskussion zum Aufbruch in die Wissensgesellschaft, 2005 (Veranstalter: Delfi Network / INM Frankfurt).

Ortloses Wissen - Verortetes Wissen. Vertrauen in elektronische(n) Lern- und Wissensumgebungen. Gehalten auf der Konferenz: Urban Fiction 2004 - 2014: Räume des Lebens - Räume des Wissens im 21. Jahrhundert, 2004 (Veranstalter: CCID und JWGU Frankfurt).

E-Learning: Menschwerdung durch Interaktion mit elektronischen Umgebungen. Gehalten im Rahmen der Vortragsreihe: Medien(-)anthropologisch denken, 2002 (Organisation: Denkbar Frankfurt und GeFKA).

2020

(with Tobias Haertel): Wege zur Optimierung des Labors: Labordidaktik für Lehrende in natur- und ingenieurwissenschaftlichen Studiengängen. Online-Workshop für Universität Greifswald, Graduiertenakademie und Hochschuldidaktik  (10.12.-11.12.2020) 

(with Tobias Haertel): Wege zur Optimierung des Labors - Labordidaktische Analyse für Lehrende in natur- und ingenieurwissenschaftlichen Studiengängen. Online-Workshop für hdw nrw, Hochschuldidaktische Weiterbildung der 20 (Fach-)Hochschulen des Landes Nordrhein-Westfalen (26.11.-27.11.2020) 

(with Steffi Steden): Hochschuldidaktische Grundlagen (Kurs 2). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (19.10.-20.10.2020; 12.03.2021) 

(with Steffi Steden): Hochschuldidaktische Grundlagen (Kurs 1). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (05.10.-06.10.2020; 05.03.2021) 

(with Tobias R. Ortelt): Digitale Lösungen für die Lehre in den MINT-Fächern. Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (16.09.2020)

(Online-Workshop with Tobias Haertel): Labordidaktik in den Ingenieur- und Naturwissenschaften. Wie lässt sich die eigene Laborlehre labordidaktisch analysieren und optimieren? Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden (09.07. – 10.07.2020)

Labordidaktik in den Naturwissenschaften für Tutor*innen & Mentor*innen. Bonner Zentrum für Hochschullehre (BZH), Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn (05.02.2020)

(with Tobias Haertel and Anja Höschel): Kreativität und Sicherheit im Labor. Technische Universität Berlin, Zentraleinrichtung Wissenschaftliche Weiterbildung und Kooperation – ZEWK (23.01. – 24.01.2020)

2019

(with Silke Frye): Wege zur Optimierung des Labors: Wie kann man ingenieur- und naturwissenschaftliche Labor- und Praktikumsanleitungen lernförderlicher, kompetenzorientierter und motivierender gestalten? Hochschule Karlsruhe GHD/Projekt SKATING (08.11.2019)

(with Silke Frye): Wege zur Optimierung des Labors: Wie kann man ingenieur- und naturwissenschaftliche Labor- und Praktikumsanleitungen lernförderlicher, kompetenzorientierter und motivierender gestalten? Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (05.11.2019)

(with Tobias Haertel): Wege zur Optimierung des Labors: Labordidaktik für Natur- und Ingenieurwissenschaften. Berufsakademie Sachsen, Standort Dresden (23.05.2019)

(with Silke Frye): Wege zur Optimierung des Labors: Labordidaktik für Natur- und Ingenieurwissenschaften. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (09.05.2019)

Wege zur Optimierung des Labors: Labordidaktik. Fachhochschule Campus Wien (14.03.2019)

(with Tobias Haertel): Kreativität im Labor. Berufsakademie Sachsen, Standort Leipzig (04.03.2019)

(with Tobias Haertel and Anja Höschel): Kreativität und Sicherheit im Labor. Technische Universität Berlin, Zentraleinrichtung Wissenschaftliche Weiterbildung und Kooperation – ZEWK (17.01. – 18.01.2019)

2018

(with Silke Frye): Wege zur Optimierung des Labors: Labordidaktik für Natur- und Ingenieurwissenschaften. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (20.11.2018)

Labordidaktik für Natur- und Ingenieurwissenschaften. Hochschule Karlsruhe GHD/Projekt SKATING (14.09.2018)

(with Tobias Haertel): Labordidaktik: Kreativität im Labor. Fachhochschule Bielefeld, hdw nrw, Hochschuldidaktische Weiterbildung der 20 (Fach-)Hochschulen des Landes Nordrhein-Westfalen (30.08.2018)

(with Tobias Haertel): Labordidaktik in den Ingenieur- und Naturwissenschaften. CampusDidaktik, Hochschule Emden/leer (09.08.2018)

Labordidaktik in den Natur- und Ingenieurwissenschaften. Karlsruher Institut für Technologie – KIT. Hochschuldidaktisches Zentrum (22.06.2018)

(with Tobias Haertel): Kreativität im Labor. Westsächsische Hochschule Zwickau (13.04.2018)

2017

(with Tobias Haertel): Kreativität im Labor. Technische Universität Berlin, Zentraleinrichtung Wissenschaftliche Weiterbildung und Kooperation – ZEWK (15.12.2017)

Labordidaktik 2.0 – Wege zum optimalen Labor? Hochschule Reutlingen. GHD (13.11.2017)

(with Silke Frye): Wege zur Optimierung des Labors - Labordidaktik für Ingenieur- und Naturwissenschaften. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (27.10.2017)

Labordidaktik für Lehrende des Instituts für Umformtechnik und Leichtbau (IUL), Technische Universität Dortmund (13.10.2017)

Kreativität in der Lehre – Workshop für Tutor*innen der Forschungswerkstatt. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (18.08.2017)

Labordidaktik 2.0 – Wege zum idealen Labor? Technischen Hochschule Mittelhessen. ZeKoLL – Zentrum für kooperatives Lehren und Lernen. (30.03.2017)

(with Tobias Haertel): Labordidaktik: Kreativität im Labor. Fachhochschule Aachen. hdw nrw, Hochschuldidaktische Weiterbildung der 20 (Fach-)Hochschulen des Landes Nordrhein-Westfalen (13.02.2017)

(with Tobias Haertel): Labordidaktik: Kreativität im Labor. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (19.01.2017)

2016

(with Tobias Haertel): Labordidaktik: Kreativität im Labor. Hochschule Bonn-Rhein-Sieg. hdw nrw, Hochschuldidaktische Weiterbildung der 20 (Fach-)Hochschulen des Landes Nordrhein-Westfalen (06.09.2016)

(with Tobias Haertel): Labordidaktik: Kreativität im Labor. Hochschule Bochum. hdw nrw, Hochschuldidaktische Weiterbildung der 20 (Fach-)Hochschulen des Landes Nordrhein-Westfalen (07.03.2016)

2014

(with Tobias Haertel): Rage against the machine. DOSS 2014 – Dortmund Springschool for Faculty Developers. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (27.05.2014)

(with Tobias Haertel): Rage against the machine: Kreativität in den Ingenieurwissenschaften fördern. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (16.01. – 17.01.2014)

2013

(with Tobias Haertel): Through the barricades: Kreativität in der Lehre fördern. Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf (28.11. – 29.11.2013)

Laborassistent 2.0 – Trockenschwimmen für Einsteiger und Fortgeschrittene. Workshop für Laborassistentinnen und Laborassistenten der Hochschule Karlsruhe. Hochschule Karlsruhe GHD/Projekt SKATING (26.02.2013)

(with Christian Pleul): Labordidaktik 2.0 – Wege zum idealen Labor? Dozentenworkshop für die Lehrenden der Hochschule Karlsruhe. Hochschule Karlsruhe GHD/Projekt SKATING (25.02.2013)

(with Tobias Haertel): Through the barricades: Kreativität in der Lehre fördern. Berliner Zentrum für Hochschullehre (BZHL) (24.01. – 25.01.2013)

(with Tobias Haertel) Through the barricades: Kreativität in der Lehre fördern. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (21. – 22.01.2013)

2012

(with Tobias Haertel): Rage against the machine: Kreativität in den Ingenieurwissenschaften fördern. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (28.06. – 29.06.12)

(with Tobias Haertel) Through the barricades: Kreativität in der Lehre fördern. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (21.06. – 22.06.2012)

(with Tobias Haertel): Through the barricades: Kreativität in der Lehre fördern. Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (26.01. – 27.01.2012)

2011

(with Tobias Haertel): Through the barricades: Kreativität in der Lehre fördern. Hochschuldidaktisches Zentrum, Technische Universität Dortmund (04.08. – 05.08.2011)

(with Isa Jahnke and Tobias Haertel): Kreativität in der Lehre fördern. Hochschuldidaktisches Zentrum, Technische Universität Dortmund (17.01. – 18.01.2011)

2010

(with Isa Jahnke and Tobias Haertel): Kreativität in der Lehre fördern. Hochschuldidaktisches Zentrum, Technische Universität Dortmund (02.08 – 03.08.2010)

(with Tobias Haertel): Problemlösungsmethoden für Studium und Beruf im Praxistest. Agentur für Arbeit, Hochschulteam Dortmund (7.6. – 8.6.2010)

(with Isa Jahnke and Tobias Haertel): Kreativität in der Lehre fördern. Hochschuldidaktisches Zentrum, Technische Universität Dortmund (13.01 – 14.01.2010)

2009

(with Isa Jahnke and Tobias Haertel): Kreativität in der Lehre fördern. Hochschuldidaktisches Zentrum, Technische Universität Dortmund (05.08 – 06.08.2009)

2020

(with Silke Frye and Tobias Haertel): „Ingenieure ohne Grenzen Challenge“ Ideenentwicklung mit Kreativitätstechniken (Online-Übung zur LV Projektmanagement), IngenieurDidaktik, Fakultät Maschinenbau, Technische Universität Dortmund (12.11. – 13.11.2020) 

(with Sude Peksen): Shark Tank Experience (Online-Übung zur LV Entrepreneurship II). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (26.05.20)

2019

(Zusammen mit Sude Peksen und Sabrina Heix): Business Model Canvas (Übung zur LV Entrepreneurship IV). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (28.11. – 29.11.2019)

(with Tobias Haertel): „Ingenieure ohne Grenzen Challenge“ Ideenentwicklung mit Kreativitätstechniken (Übung zur LV Projektmanagement), IngenieurDidaktik, Fakultät Maschinenbau, Technische Universität Dortmund (17.10. – 18.10.2019)

(with Anna-Lena Rose): Shark Tank Experience (Übung zur LV Entrepreneurship II). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (16.05. – 17.05.2019)

2018

(with Anna-Lena Rose): Business Model Canvas (Übung zur LV Entrepreneurship IV). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (22.11. – 23.11.2018)

(with Tobias Haertel): „Ingenieure ohne Grenzen Challenge“ Ideenentwicklung mit Kreativitätstechniken (Übung zur LV Projektmanagement), IngenieurDidaktik, Fakultät Maschinenbau, Technische Universität Dortmund (16.10. – 17.10.2018)

(with Anna-Lena Rose): Shark Tank Experience (Übung zur LV Entrepreneurship II). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (24.05. – 25.05.2018)

2017

(with Anna-Lena Rose): Business Model Canvas (Übung zur LV Entrepreneurship IV). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (18.12. – 19.12.2017)

(with Tobias Haertel, Anna-Lena Rose, Nadine Zeemann): Shark Tank Experience (Übung zur LV Entrepreneurship II). Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (22.06 – 23.06.2017)

(with Tobias Haertel): Ideenentwicklung mit Kreativitätstechniken. (Übung zur LV Projektmanagement). IngenieurDidaktik, Fakultät Maschinenbau, Technische Universität Dortmund (26./27./28.4. und 4.5.2017)

2016

(with Tobias Haertel and Lisa Sigl): Business Model Canvas (Übung zur LV Entrepreneurship IV). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (08.12. – 09.12.2016)

(with Tobias Haertel and Monika Radtke): Shark Tank Experience (Übung zur LV Entrepreneurship II). Zentrum Für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (19.05. –20.05.2016)

2015

(with Tobias Haertel and Lisa Sigl): Business Model Canvas (Übung zur LV Entrepreneurship IV). Zentrum für HochschulBildung, Technische universität Dortmund (26.11. – 27.11.2015)

(with Tobias Haertel and Lisa Sigl): Shark Tank Experience (Übung zur LV Entrepreneurship II). Zentrum für HochschulBildung, Technische Universität Dortmund (21.05. – 22.05.2015)

 

  • since 06/2020 Research Assistant at the Department of Academic Teaching & Faculty Developement, Center for Higher Education, TU Dortmund University
  • since 06/2012 Head of Engineering Education Research Group, Center for Higher Education, TU Dortmund University
  • since 09/2011 Research Assistant at the Center for Higher Education, TU Dortmund University
  • from 02/2009 Research Assistant at the Center for University Didactics - Hochschuldidaktisches Zentrum (HDZ) of TU Dortmund University
  • 2003 to 2009 Research Assistant in the research and teaching area of media evolution and media-integrated knowledge cultures at the Institute for Cultural Anthropology and European Ethnology at the Goethe University Frankfurt. Between 2006 and 2007, also coordinator within the BMBF-funded project megadigitale for the development of media-supported and media-integrated teaching and learning at the Goethe University Frankfurt
  • 2001 to 2003 accompanying research in different pilot projects of the handicapped and elderly care in Frankfurt
  • 2001 to 2002 Academic assistant at the Department of Educational Sciences of Goethe University Frankfurt
  • 1999 to 2001 Collaboration in the project funded by the European Commission in the Socio-economic Sciences and Humanities Programme "Social exclusion as a multidimensional process. Subcultural and formally assisted strategies of coping with and avoid social exclusion" (CASE)
  • 1996 to 2002 Collaboration in various projects of children, youth and drug help in Offenbach and Frankfurt a.M.


Studied initially meteorology and physics, changing to education, sociology, psychology, and cultural anthropology and European ethnology at the Johann Wolfgang Goethe University in Frankfurt a. M.

Degree: Diplom-Pädagoge

Location & approach

The campus of TU Dort­mund Uni­ver­sity is located close to interstate junction Dort­mund West, where the Sauerlandlinie A 45 (Frankfurt-Dort­mund) crosses the Ruhrschnellweg B 1 / A 40. The best interstate exit to take from A 45 is “Dort­mund-Eichlinghofen” (closer to South Cam­pus), and from B 1 / A 40 “Dort­mund-Dorstfeld” (closer to North Cam­pus). Signs for the uni­ver­si­ty are located at both exits. Also, there is a new exit before you pass over the B 1-bridge leading into Dort­mund.

To get from North Cam­pus to South Cam­pus by car, there is the connection via Vo­gel­pothsweg/Baroper Straße. We recommend you leave your car on one of the parking lots at North Cam­pus and use the H-Bahn (suspended monorail system), which conveniently connects the two campuses.

TU Dort­mund Uni­ver­sity has its own train station (“Dort­mund Uni­ver­si­tät”). From there, suburban trains (S-Bahn) leave for Dort­mund main station (“Dort­mund Hauptbahnhof”) and Düsseldorf main station via the “Düsseldorf Airport Train Station” (take S-Bahn number 1, which leaves every 15 or 30 minutes). The uni­ver­si­ty is easily reached from Bochum, Essen, Mülheim an der Ruhr and Duis­burg.

You can also take the bus or subway train from Dort­mund city to the uni­ver­si­ty: From Dort­mund main station, you can take any train bound for the Station “Stadtgarten”, usually lines U41, U45, U 47 and U49. At “Stadtgarten” you switch trains and get on line U42 towards “Hombruch”. Look out for the Station “An der Palmweide”. From the bus stop just across the road, busses bound for TU Dort­mund Uni­ver­sity leave every ten minutes (445, 447 and 462). Another option is to take the subway routes U41, U45, U47 and U49 from Dort­mund main station to the stop “Dort­mund Kampstraße”. From there, take U43 or U44 to the stop “Dort­mund Wittener Straße”. Switch to bus line 447 and get off at “Dort­mund Uni­ver­si­tät S”.

The AirportExpress is a fast and convenient means of transport from Dort­mund Airport (DTM) to Dort­mund Central Station, taking you there in little more than 20 minutes. From Dort­mund Central Station, you can continue to the uni­ver­si­ty campus by interurban railway (S-Bahn). A larger range of in­ter­na­tio­nal flight connections is offered at Düsseldorf Airport (DUS), which is about 60 kilometres away and can be directly reached by S-Bahn from the uni­ver­si­ty station.

The H-Bahn is one of the hallmarks of TU Dort­mund Uni­ver­sity. There are two stations on North Cam­pus. One (“Dort­mund Uni­ver­si­tät S”) is directly located at the suburban train stop, which connects the uni­ver­si­ty directly with the city of Dort­mund and the rest of the Ruhr Area. Also from this station, there are connections to the “Technologiepark” and (via South Cam­pus) Eichlinghofen. The other station is located at the dining hall at North Cam­pus and offers a direct connection to South Cam­pus every five minutes.

The facilities of TU Dort­mund Uni­ver­sity are spread over two campuses, the larger Cam­pus North and the smaller Cam­pus South. Additionally, some areas of the uni­ver­si­ty are located in the adjacent “Technologiepark”.

Site Map of TU Dort­mund Uni­ver­sity (Second Page in English).

Interactive map

The facilities of TU Dortmund University are spread over two campuses, the larger Campus North and the smaller Campus South. Additionally, some areas of the university are located in the adjacent "Technologiepark".

Campus Lageplan Zum Lageplan